جزئیات وبلاگ

آینده بازار مسکن در سال 1400 در شهر سرعین

چشم انداز بازار مسکن در سال 1400 با توجه به اینکه در دوره کرونا، قیمت مسکن با شدت بسیار بالایی رشد کرد یعنی ماهانه بین 7 تا 10درصد رشد داشته است، افت حدود یک‌درصدی قیمت در آذر ماه از نگاه ما صرفا مساله‌ای روانی است. خوب همه منتظر نتیجه انتخابات امریکا، جهت‌گیری شاخص‌های اقتصاد کلان بودند و به همین دلیل یک مقداری در سرمایه‌گذاری در مسکن تامل کردند. مساله این است که سازندگان مسکن در ایران، خرده‌سازان هستند یعنی 95درصد مسکن کشور را بخش خصوصی تولید می‌کند و از این 95درصد، زیر 8درصد توسط تولیدکنندگان انبوه و مابقی آن را خرده‌سازان می‌سازند. اساسا انبوه‌ساز در کشور نداریم. 

از این‌رو، براساس مطالعات ما، بازار مسکن در سال 1400 نه تنها افت و رکود نخواهد داشت که احتمالا تا عید هم افزایش قیمت خواهیم داشت و بعد از عید در میانه‌های 1400 افزایش و جهش بیشتری را پیش‌بینی می‌کنیم. دلایل مختلفی در این مساله از جمله بحث بودجه 1400 و بودجه عمرانی آن، بحث کسری تولید مسکن و همچنین وضعیت فروش نفت، سرازیری سرمایه به کشور و افزایش نقدینگی دخیل هستند و از طرف دیگر، باتوجه به اینکه مجموعه کارشناسان اقتصاد بین‌الملل متفق‌القول هستند که اقتصاد بعد از کرونا شاهد سرریز سرمایه از غرب به شرق خواهد بود، نیازمند زیرساخت‌های ساختمانی بیشتری هستیم.

 باید فکر کنیم که چه تغییری در بردارهای اصلی اقتصاد ما رخ داده است که دوباره داریم به سمت رکود یا رونق می‌رویم. براساس تمام بردارهایی که مطالعه کرده‌ایم، دیدگاه ما این است که بخش مسکن رشد خود را خواهد داشت و بازار مسکن در سال 1400 هم احتمال جهش خطرناکی را پیش‌بینی می‌کنیم.

 بازار مسکن درحال‌حاضر با کمبود متقاضی روبه‌رو است، افزود: خریدار مصرفی به علت افزایش شدید در آخرین سیکل بازار مسکن، توان ورود به بازار مسکن را ندارد.

از سوی دیگر، خریداران سرمایه‌ای ملک نیز عقب نشینی کرده و استقبال از این بازار، به شدت کاهش یافته است؛ زیرا این دسته از خریداران هم امید چندانی به جهش نرخ مسکن در ماه‌های آتی ندارند. به خصوص که ریسک بالای عدم نقد شوندگی از دیگر نکات خروج این طیف از خریداران، از بازار است و این از نکات قابل توجه بازار مسکن در سال 1400 است.

رکود بخش مسکن در سال آینده ادامه می یابد اما با این تفاوت که به دلیل اثرگذاری تورم مصالح ساختمانی بر واحدهای جدید، این بازار دچار رکود تورمی خواهد شد.

 این گروه از مشاوران تخصصی ما در گروه سرعین 118 بازار مسکن معتقدند،بازار مسکن سال ۱۴۰۰ از تورم نهاده های ساختمانی تاثیر می گیرد. هنوز نرخ مصالح ساختمانی در واحدهای در حال ساخت به عنوان محصولات آینده بازار مسکن بروز نیافته است. یعنی کسانی که زمین، عوارض و نهاده های ساختمانی را گران خریدند هنوز واحدهایشان تکمیل نشده و در صورتی که وارد بازار شود با قیمتهای فعلی عرضه نخواهد شد.

آهن در نیمه دوم سال جاری و بازار سیمان در یک ماه گذشته شرایط بسیار ملتهبی را سپری کردند  و به تبع آن ممکن است محصولاتی که پایه سیمانی و آهنی دارند بعد از عید افزایش قیمت داشته باشند.تورم نهاده های ساختمانی به معنای گرانی در هزینه ساخت وساز مسکن و بازسازی یک بنا ی خاص در بازار مسکن است .چنانچه این هزینه ها روندی صعودی را ثبت کند سبب خواهد شد تا قیمت مسکن نیز بدون وابستگی به عرضه و تقاضای آن افزایش یابد.

به نظر می‌رسد بازار مسکن در سال 1400 وارد یک دوره استراحت قیمتی خواهد شد و برای تحلیل دقیق‌تر بازار باید بسیاری از پارامترهای تأثیرگذار بر نرخ مسکن مانند نرخ ارز، بازارهای موازی، مؤلفه‌های اقتصاد کلان و … را به صورت مداوم رصد کرد.

ما در سایت سرعین 118 در تلاشیم تا به روز ترین تحلیل های اقتصادی از بازار مسکن را در اختیار شما قرار دهیم.

8 5

نظرتان را بنویسید

مقایسه ملک
ملکی را برای مقایسه اضافه کنید.